Catalog

Monday, December 1, 2008

Youkoso...!!! Hajime Mashite...!!! こんにちわ...!!!

=================================================

Ta'aruf (Introduce)
-Pengenalan Diri
-Resume
(*Maybe untuk Baitul Muslim*)




=================================================

Nama:
Che Hafizul Fikri Bin Che Razlan

Umur:
22 Tahun 7 Bulan

Tarikh Lahir:
30 - Ogos - 1987
05 - Muharram - 1408


Tempat Lahir:
Hospital Besar Dungun (HBD)

Agama:
Islam
(ad-diinu ya'lu walaa yu'la alaihi)

Tinggi:

-->±165CM (x termasuk rambut & kasut)

Berat:

-->±53KG (berat bersih: x termasuk baju, seluar, kasut & jam)

Zodiak:
Virgo
-->-->
Jenis Darah:
Mix Blood (Chinese & Malay)
A - Rh (D) Positive
(Lab No : 05-1098691)

Alamat:
No 372, Lorong 2, Jalan Bunga Raya,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman,
Malaysia.


Telefon:
019-987 0413 (Pakai Bil)

Status:
Sudah Berkahwin

Pendidikan:
01 - Tadika Yayasan Islam Terengganu.
- YITR (1992-1993)

02 - Sekolah Rendah Kebangsaan Sura Dungun.
- SRKSD (1994-1999)

03 - (Apply Kat Maahad Tahfiz Tok Jiring Terengganu)
(Tapi x Dapat... Huhu... Sediy... Nak Nangis Pun Ade)
(2000)

04 - Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail Dungun.
- SMASID (2000-2004)

05 - Institut Latihan Memandu Wimozard.
- ILMW (2004)

06 - TATi University College.
- TATiUC (2005-2009)

07 - National Institute Of Safety & Health (NIOSH). - Oil & Gas Safety Passport (OGSP) (2009)

08 - Safety Briefing PETLIN For Turn Around. - Resident Resort, Paka (14 Mei 2009)
09 - Third Turn Around PETLIN. - 3rd TA PETLIN (17 - 24 JUN 2009)

10 - XCOM Center Dungun (Technician & Salesman)
- (21 November 2009 - 31 Disember 2015)

Keputusan:
UPSR - 4B 1C
PMR - 5B 4C
SPM - 2A 2B 4C 2D 



Subjek Kegemaran:
For Sure "Mathematics & Add Math"

Email:
hafizul1987@yahoo.com
(variable for all sites)

Tempat Belajar:
Kampus TATiUC,
TATi University College,
Jalan Panchor, Teluk Kalong,
24000 Kemaman, Terengganu,
Malaysia.


Jurusan:
Diploma in Industrial Automation Mechatronics

Fakulti:
Fakulti Teknologi Kejuruteraan Elektronik & Automasi
(FTKEA) 



Tahun:
4

Sesi:
2009/2010

No. Matric:
05A03041
Pointer:
SShhh....!!! Jeng Jeng Jeng...

Hobi:
Memancing Di Tasik @ Paya
(Asalkan Bukan Tempat Yang Luas & Dalam)

&
Suka Buat Orang Marah
Cita2:
Jurutera (Engineer)
Peniaga (Businessman)


Business:
Kedai Masakan Panas
Kedai Top Up
Cyber Cafe
USANA
AVAIL


My Site:
TatiucNet, SmasidNet,
FaceBook,
Yahoo, Yahoo 360
,
YUI Yoshioka



=================================================
=================================================

Rumahku Syurgaku, Rumah Korang?
-Re-Design


Di sini lah rumah ku menetap sekarang yang mencecah hampir 22 tahun bersamanya. Segala suka, duka, pahit dan manis, banyak bermula di sini. Tempat tumpah darah ku, tempat jatuh bangun, teppik nollong, noppat khinjer. (sori, loghat terengganu skit)

Cukup seronok kerana masih lagi dapat merasai kehidupan sebuah keluarga. Walaupun sederhana, kitorang tetap dapat bertahan walaupun ekonomi kurang menyeronokkan baru - baru ini. Saya x per kalau mak x masak pun kat umah. Jenis saya, 2 hingga 3 hari x makan pun still dapat bertahan lagi.

Rumah ni telah dibina semula kerana terpaksa dianjakkan ke belakang sedikit. Kenapa perlu dianjakkan? Sebab rumah ini berada di atas tanah seluas satu suku ekar yang akan dibahagi - bahagi kan lot. (Pecah Lot)

So, korang dapat lihat rumah baru seperti dalam gambarajah yang tertera di atas.

Cukup lah sahaja gosip pasal rumah saya yang baru. Tak kan korang nak tahu sampai hal bawah rumah kot...


=================================================
=================================================

Dah Kahwin?


"BETUL KE FIQ DAH KAHWIN...!!!???" Saban hari, makin ramai yang bertanyakan soalan - soalan sedemikian... Adakah semua hal - hal peribadi tentang diri kita perlu diheboh - hebohkan...? Ada kalanya kita perlu berterus terang, ada kalanya kita perlu sembunyikan... (x pe lah, suatu hari nanti korang semua tahu lah)

PerNIKAHan adalah satu kewajipan kepada setiap insan bagi mereka yang WAJIB dan MAMPU untuk ber
NIKAH... BerNIKAH awal di zaman yang serba moden dan canggih seperti sekarang sudah menjadi satu TREND bagi remaja - remaja sekarang terutamanya dikalangan mahasiswa - mahasiswa IPT... Ini kerana untuk mengelakkan segala perkara yang tidak diingini berlaku... Sebagai contoh, MINAH REMPIT ke... MAT REMPIT ke... (contoh yg x de kena mengena langsung...)

Kami berdua amat berharap kepada mereka - mereka yang berada di luar sana yang masih lagi belum ber
NIKAH atau berkahwin agar dapat menjalani ibadah yang cukup besar ini... Sungguh besar ganjarannya kepada mereka yang sudah menjadi Suami atau Isteri... Ini kerana, apabila mereka berNIKAH, mereka akan dapat.............. makan bersama, minum bersama, naik kereta sama - sama, pergi kedai pun sama - sama... (kan kan kan...???)

=================================================
=================================================

INFO
-BaHaYa CoUpLe





Kami tidak berzina !
Maaf, saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.

Kami hanya barbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?
Ya, perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang. Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat, pesanan Rasulullah: Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan (Riwayat Al-Tabrani). Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta* menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!
Betul. Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora, lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?

Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja! (bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*
Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia, akhirat lagi lah. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group. (bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni... betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi
? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula .

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta?

Adakah Islam membunuh terus naluri cinta? Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Islam takde ke couple-couple ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta suci dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia. Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan? Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam. Bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang. Jadi manusia itu tidak tahan diuji? Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (Al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah.

Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin. Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit. Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti. Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke?
Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)

Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati.....

Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentu! Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan? Itulah hakikatnya!

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )

Bagaimana kami?

Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha. Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat: i) Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. ii) Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. iii) Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

Moga Allah terima taubat mu.. Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh, tidak ke mana! Ya, Allah! Bantulah mereka.. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu.. Terimalah taubat mereka.."


=================================================
=================================================

Asrama Di Kampus TATiUC
-Bilik K-203


Inilah dia bilik yang sudah sekian lama menjadi sarang untuk saya menetap ketika belajar di TATiUC. Sejak dari tahun 2 semester 4 lagi saya asyik tinggal di dalam bilik ini. Entah lah, rase bilik ni dah sebati dengan diri dan jiwa saya.

Nak kata bilik ni keras, agak keras lah jugak. Meja, kerusi, pintu, tingkap, lantai dan dinding semua keras. Bukan saya nak tipu korang semua, tapi dah memang kenyataan. Kalau korang semua x percaya cakap saya, jom datang ke kampus saya.

Buat kertas kerja, tempah sebuah bas, datang melawat sambil belajar ke kampus saya. Nanti saya akan guide korang semua datang ke bilik saya. Bila balik ke tempat masing - masing, korang boleh buat sharing dengan sahabat - sahabat korang tentang pengalaman sehari suntuk berada di TATiUC dan dapat melihat dengan mata kepala sendiri keajaiban di bilik saya ni. Dengan itu, baru lah korang semua percaya yang kata - kata saya adalah benar - benar belaka.

Sebilik RM400 untuk 1 semester. Korang boleh guna kalkulator saintifik yang korang selalu guna tu, cuba kira, berapa ratus saya kena habis kan duit semata mata nak menetap di sini. Tu x termasuk ngan bayaran - bayaran lain.

Begitu lah ceritanya. Dan apa yang kita dapat membuat kesimpulan di sini adalah:

"Janganlah Kita Malas Untuk Belajar"


=================================================
=================================================

Sulistyowati (Sulis)
-23 Januari 1990 (Solo, Jawa Tengah)
-Ayah: Sumadi
--> -Ibu: Siti Satinem

























Sulis, itulah sebuah nama yang bila kita mendengarnya aga sedikit merinding, sejuk dan terbesit di benak betapa suci dan berwibawanya sesosok wajah yang dimiliki dara asal solo ini..

Dikenal sebagai pelantun sholawat sejak kecil, kebanyakan yang menyukainya adalah kaum ibu dan anak - anak, tapi sekarang hampir seluruh kalanganusia suka padanya.. Wajah yang begitu ayu, begitu lembut, dan yang lebih menarik lagi adalah sulis ala kadarnya, sepertinya baru ini kita meliat seorang artis yang bertingkah seadanya, yah... "INTER-BEAUTIFULL"

Banyak penyanyi religi wanita yang memukau, tapi hanya sulis yang memukau secara kesseluruhan, dimulai dari suara yang mempunyai karakter, penampilan yang menarik perhatian, wajah yang selalu tajam menatap apa yang ia lantunkan, yah...

itulah sosok sulis yang secara keseluruhan memukau, wajah yang penuh pesona, suara yang berkarakter cocok buat nyanyiin semua jenis lagu, terbukti...

Sulis..... lanjutkan perjuangan muliamu, sebar dan ramaikan dunia ini dengan warna rona citra regius... kami selalu menanti persembahan dari mu... apapun itu...






















*maafin saya yah... karena berbahasa indonesia*


=================================================
=================================================

Novel - Novel Ku
-Habiburrahman El Shirazy
-Ramlee Awang Mursyid
-Fatimah Syarha Mohd Noordin


Inilah di antara novel - novel yang terdapat di rak novel kat rumah saya. Membaca adalah jambatan ilmu. Maka naik lah jambatan untuk mendapatkan ilmu yang korang nak. Lagi panjang jambatan tu, lagi bagus tau. Ok, STOP...!!

Saya memang minat sangat kat novel nie. Tapi, kenapa x macam orang lain? Diorang kalau baca novel, sampai nangis - nangis. Seolah - olah, diorang yang sedang menyaksikan perjalanan cerita tersebut secara realiti. Especially, golongan HAWA lah. Apakah hati ku ini keras sangat? Cam batu bata atau batu bepang? Anyway, saya selalu cuba untuk mendapatkan perasaan camtu. Ada jodoh, jumpa lah tu kot perasaan seperti berada di alam tu. Nak jugak dapat rasa sekali - sekala.

Minat untuk baca novel ni pun tumbuh dalam jiwa selepas saya membaca sebuah novel hasil karya Habiburrahman El Shirazy yang bertajuk "Ayat - Ayat Cinta" dan dari situ lah lahir nya titik permulaan saya untuk berkecimpung dalam dunia pembacaan novel ni. Peristiwa ni berlaku sejak bulan Mei tahun 2007.
Ramlee Awang Mursyid plak x pandai sangat kalau bab - bab novel jenis thriller ni. Bukan nak komen, tapi secara jujur dari hati saya, dia ni bukan jenis yang jiwang - jiwang lah kot. Mungkin bagi peminat fanatik novel - novel dia berperasaan lain dari ape yang saya rasa. Korang yang meminati novel ni, ape komen korang? Setuju ke ngan pendapat saya?

Fatimah Syarha punya novel yang saya minat ialah "Tautan Hati". Boleh lah layan. Walaupun dia agak baru dalam dunia penulisan novel ni, novel dia dapat menarik minat saya untuk membaca novel dia ni. Agak tebal lah jugak. Korang x tahu ke yang dia dah kahwin baru - baru nie. (17 Ogos 2008). Add dia kat Friendster dia.


*Ayat berbunga - bunga siot.
*Maaflah kalau korang x faham, coz bahasa sastera ni,
hanya si penulis je yang tahu maksud - maksud tersirat
yang terdapat dalam penulisan dia. Contohnya, artikel
dalam post nie...


=================================================
=================================================

Jus Buah Jambu Batu Merah
-GO FRESH Keluaran Syarikat Golden Hope
-Minuman yang paling sedap di alam semesta


Tahukah anda bahawa Jus Buah Jambu Batu Merah ini telah memberikan banyak manfaat kepada badan kita. Especially, kepada saya sendiri. Bukan sahaja sedap, malah memberi kita tenaga dan vitamin.


Walaupun hanya 1 Liter, pelbagai zat vitamin yang terdapat dalam air ini. Contohnya:

- Vitamin A; "vitamin larut lemak" berfungsi untuk kulit, tulang, penglihatan, pertumbuhan badan dan sistem imunisasi.
Slide 15
-->- Vitamin B; "vitamin larut air" yang diperlukan oleh badan kita untuk pertumbuhan badan, pembentukan sistem saraf dan penghadaman.
- Vitamin C; "vitamin larut air" yang bertindak sebagai penghalang penyakit skurvi. Contohnya, gusi berdarah, luka lambat sembuh dan seangkatan dengannya.
- Lycopene; bertindak sebagai ajen anti-oksidan yang mampu mambantu badan menyerap radikal bebas dan juga membaiki sel-sel badan yang telah rosak. Di samping itu lycopene mampu menyahkan toksin yang boleh menyebabkan penghasilan sel-sel barah.

*Info yang dinyatakan di atas adalah berdasarkan pengetahuan yang ada dalam
kepala saya. Sekiranya pembaca tidak berpuas hati dengan info-info yang saya
tulis, para pembaca boleh lah mengkaji sendiri kerana saya bukanlah dari
kalangan orang-orang yang mengkaji tentang zat-zat vitamin ni.



=================================================
=================================================

Japanese Language (Part 1)
-Basic


-->Welcome - ようこそ (yōkoso)

Hello -
今日は (konnichiwa)
おっす (ossu) - used between close male friends
もしもし (moshi moshi) - on phone

How are you? -
お元気ですか? (o genki desu ka?)

Yes, I'm fine. And you? -
はい、元気です。あなたは?
(hai, genki desu. anata wa?)
お蔭様で元気です
(o kagesama de genki desu)

Long time no see -
久しぶり (hisashiburi)
お久しぶりですね (o hisashiburi desu ne)

What is your name? -
お名前はなんですか? (o-namae wa nan desu ka)

My name is... -
... (... da) - informal
...です (... desu) - formal

Where are you from? -
どこからですか (Doko kara desu ka?) - informal
どちらからですか (Dochira kara desu ka?) - formal

I'm from... -
私は ... からです (watashi wa ... kara desu)

Pleased to meet you -
初めまして (hajimemashite)
初めまして。どうぞ宜しく
(hajimemashite. dōzo yoroshiku) - to reply
お会いできて嬉しいです (oaidekite ureshii desu)

Good morning -
お早う (ohayō)
お早うございます (ohayō gozaimasu)

Good afternoon -
今日は (konnichiwa)

Good evening -
今晩は (konbanwa)

Good night (before sleep) -
おやすみ (oyasumi)
おやすみなさい (oyasumi nasai)

Good bye -
さようなら (sayōnara)
行って来ます (ittekimasu) - I'll be back - you are leaving
行ってらっしゃい (itterasshai)
- come back soon - you are staying
じゃあまたね (jā mata ne) - see you later

Good luck -
ご幸運を祈ります! (gokoūn o inorimasu)

Have a nice day -
良い一日を (Yoi ichinichi o)

=================================================
=================================================

Kempen Penurunan Harga Barang
-Pasaraya Tunas Manja, Chukai Utama Kemaman













B
aru - baru ini, Kempen Penurunan Harga Barang telah diadakan di seluruh negeri Terengganu Darul Iman. *x tahu lah kalau-kalau kat tempat korang pun dia buat jugak.
Saya bukan tidak bersetuju dengan pihak "penganjur program" ni. Tapi yang menjadi hairan nya, kenapa patut diadakan kempen ini selama beberapa bulan sahaja..? Kenapa perlu ada jangkamasa yang ditetapkan untuk penurunan harga barang..? Kenapa tidak diteruskan sahaja selagi mana harga minyak tidak meningkat..? *Pergh..!! Bisa betul ayat aku. Macam duk kat dalam dewan parlimen.
Bukan apa, diorang tak tahu ke perbuatan macam nie membuatkan aku terpaksa membeli stok Mi Goreng Sedaap banyak-banyak dalam jangkamasa tu je...?
Betul lah kata-kata pujangga: "Hidup Segan, Mati Pun X Nak Jugak"
(tapi, apa maksud dia...? Saya kurang pasti...)
\(^_^)/



=================================================
=================================================

Latih Budak Nasyid
-Sek. Ren. Keb. Teluk Kalong, Kemaman
-Sek. Ren. Keb. Binjai, Kemaman
-Sek. Men. Keb. Binjai, Kemaman









*Picture nie time kat Sek. Men. Keb. Binjai. Sorry lah coz x sempat nak edit banyak - banyak. Lain kali kalau ade mase, saya letak description skit tentang gambar - gambar nie erh.


=================================================
=================================================

Perhimpunan KARISMA Nasional (PKN)
-Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia


Assalamu'alaikum…
Berikut merupakan tema-tema PKN lepas dan koleksi ucapan dasar.. Sila tekan link untuk membacanya.. Selamat membaca!

Perhimpunan KARISMA Nasional 2001 – 2009:
PKN 2001 (06 Januari 2001)
Tema : Mahasiswa Du’at Memimpin Perubahan Merintis Perubahan
Tempat : Institut Latihan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja Negara (NIOSH), Bangi, Selangor (Kz1)
PKN 2002 (02 Februari 2002)
Tema : Mengukuh Idealisma Perjuangan
Tempat : De Palma Inn, Seksyen 19, Shah Alam, Selangor (Kz3)
PKN 2003 (18 Januari 2003)
Tema : Melonjak Aktivisma Pengislahan
Tempat : Auditorium Kuliah Kejuruteraan, UIAM Gombak, Selangor (Kz2)
PKN 2004 (17 Januari 2004)
Tema : Membina Kekuatan, Mendepani Tribulasi Dakwah Masa Kini
Tempat : Kolej Dar Al Hikmah, Sungai Ramal, Kajang, Selangor (Kz1)
PKN 2005 (15 Januari 2005)
Tema : Mengganjakkan Minda, Menggerakkan Agenda
Tempat : Auditorium Muzium Negeri Selangor, Shah Alam, Selangor (Kz3)
PKN 2006 (21 Januari 2006)
Tema : Bersama Memugar Aspirasi Perjuangan, Membina Keberdayaan Gerakan
Tempat : Auditorium Utama, Kuliah Senibina dan Reka Bentuk Persekitaran, UIAM Gombak, Selangor (Kz2)
PKN 2007 (13 Januari 2007)
Tema : Generasi Muda Pemangkin Penegakan Syari’ah
Tempat : Pusat Latihan Perindustrian & Pemulihan OKU (PLPP), Bangi, Selangor (K-DHL)
PKN 1207 (29 Disember 2007)
Tema : Menggembeling Tenaga Mahasiswa Ke Arah FIDAK
Tempat : Dewan Auditorium Institut Tadbiran Islam (INTIM), Ipoh, Perak (K-Perak)
PKN 2008 (27 Disember 2008)
Tema : Pemimpin Beroganisasi Penggalas Misi
Tempat : Auditorium Muzium Negeri Selangor, Shah Alam, Selangor (K-Petaling)
PKN 2009 (26 Disember 2009)
Tema : Sedekad Mengukuh Tekad
Tempat : Dewan Masjid Umar Al-Khattab, Bukit Damansara


=================================================
=================================================

Pilihan Raya Kampus (PRK)
-20 Januari 2009
-8.30 pagi hingga 12.30 tengah hari
























































































































































"Jalankan Tanggungjawab Anda Sebagai Pengundi" "Undi Adalah Rahsia"

Yang Dipertua:
Nor Ahmad Muttaqin Bin Mohd Sariful Lim (NT)

Timbalan Yang Di-Pertua:
Wan Ahmad Saufil Hamzi (HEE)

Setiausaha Agong:
Noor Rabiatul Adawiyah Bt. Ahmad Razif (EI)

Timbalan Setiausaha Agong:
Mohd Armia B. Zakaria (PT)

Bendahari Kehormat:
Mohd Alias B. Mohamad (HBF)

Biro-Biro MPP:

Biro Disiplin : Mohd Hafiz B. Mohd Noor (MT)
Biro Hubungan Luar : Fatehah Hanim Bt. Ahmad Othman (MT)
Biro Sukan : Ahmad Firdaus B. Jamaludin (TM)
Biro Agama : Nur Hazwani Bt. Zakaria (CT)
Biro Kebajikan Siswi : Syazwani Bt. Md Sobri (GMK)
Biro Ekonomi : Kok Liang Yi (HEE)
Biro Publisiti : Helmi B. Ramli (CIS)
Biro Kebajikan Siswa : Mohd Nazrin B. Burhanuddin (HBF)
Biro Pendidikan : Nor Luqman Hazim B. Sarip (HME)


*Maklumat lanjut tentang ni, boleh dijelajah di dalam website ini:
http://tatiuckini.blogspot.com/
http://tatiucnet.ning.com/



=================================================
=================================================

Cara2 Buat Mi Goreng Segera (Jenama: Mi Sedaap)
-Mi Goreng Sedaap Perisa Asli


Mula - mula skali, beli sebungkus
besar coz dapat harga murah...
Buka bungkusan tu... Ambil satu
bungkus kecil sahaja tau... Nanti,
kalau x habis, membazir plak...

Kalau x cukup nanti, tambah lah
lagi... Bukan susah sangat pun...

Satu bungkus sudah memadai...
Kalau ambil dua bungkus atau
lebih, nanti kan takut korang x
habis makan plak...
So, ambil
lah satu bungkus
... Lagipun,
kalau membazir nie, kawan
syaitan...
Betul x...? Huhu...

Then, rendamkan mi dalam air
panas yang menggelegak...
Lebih kurang 100 darjah selsius
lah kot... X pun senang - senang
korang rebus je lah mi dia nie...
Tp jangan lah rebus lame sangat
tau...
Kalau mi terlalu kembang,
jadi rase x berapa sedap...


Ni sebagai suggestion je lah...
Saya suka taruk bahan2 dan
rempah dia kat atas tudung
bekas nie... Nak kasi ramuan
tu panas skit... Kalau tumis
x sesuai coz sikit sangat...
So, cam ni lah kasi dia panas...

Setelah beberapa minit berlalu,
mi dah nampak agak kembang,
korang bukak dia punya tudung
dan kacau jer... Bagi dia punya
ikatan antara zarah - zarah yg
terdapat pada mi ni terlerai...

* p/s: ade unsur2 Sains lah plak...


Pastu, tos atau buang kan air
rebusan mi tadi... Kalau nak
tinggal sedikit air tu lantak
korang lah... Tp kalau x sedap,
jangan marah erh... Lepas tu,
jangan tunggu lama - lama cam
ni... Nanti mi ni jadi sejuk...


Sementara mi masih panas,
masukkan semua bahan - bahan
yang korang tengok kat atas
tudung tadi... Kacau dan ratakan
kesemua bahan - bahan tadi...
Pastu korang makan lah terus...
Coz kalau lambat makan, mi
akan jadi sejuk dan rase dia pun
x seenak yang korang sepatut nye kecapi macam saya rasa...



*Resepi ini dibawa khas dari dapur rumah saya... Sebarang ulang cetak dalam
bentuk "copy & paste" amat dipandang hina oleh syarikat kami... Jadi, kalau
peminat semua mahu lakukan sebarang aktiviti terhadap resepi kami, maka
boleh lah meminta permohonan daripada kakitangan syarikat kami... Respon
dari anda boleh diajukan terus ke number telefon:
019 - 987 0413


=================================================
=================================================

Japanese Language (Part 2)
-Basic



-->
Bon appetit (Have a good meal) -
どうぞめしあがれ (douzo meshiagare)
-'enjoy your meal' - (said by the cook/chef)
いただきます (itadakimasu) - said before a meal
ご馳走さま (gochisōsama) - said after a meal

Bon voyage (Have a good journey) -
よい旅行を (yoi ryokō o)
ごきげんよう! (gokigen yō - Goodbye / Good luck)
行っていらっしゃい! (itte irasshai - Go and come back)
一路平安を祈る (ichiroheian o inoru)
- I wish you a smooth road (old fashioned)

I don't understand -
わからない (wakaranai) - informal
わかりません (wakarimasen) - formal

Please speak more slowly -
ゆっくり話してください (yukkuri hanashite kudasai)

Please write it down -
書いてください (kaite kudasai)

Do you speak Japanese -
日本語を話しますか (Nihongo o hanashimasu ka?)
日本語が話せますか (Nihongo ga hanasemasu ka?)
日本語が出来ますか (Nihongo ga dekimasu ka?)

Yes, a little -
はい、話します (Hai, hanashimasu)
はい、話せます (Hai, hanasemasu)
はい、出来ます (Hai, dekimasu)

Excuse me -
すみません! (sumimasen!)

How much is it? -
いくらですか (ikura desu ka?)

Sorry -
ごめんなさい! (gomen nasai!)

Thank you -
どうも (dōmo)
ありがとう (arigatō)
ありがとうございます (arigatō gozaimasu)
どうもありがとう (dōmo arigatō)
どうもありがとうございます
(dōmo arigatō gozaimasu)

You're welcome -
どう致しましてどういたしまして (dō itashimashite)


=================================================
=================================================

Accident
-Kilometer 41, Lebuhraya Karak-Kuantan
-Ahad, 22 Februari 2009
-09:30 pagi


Pulang dari UIA Gombak setelah menghadiri MIN’09 selama 2 hari, akhi Fakhrul Anuar telah mendapat satu musibah. Saya turut sama berada dalam kereta pada waktu itu. Akh Fakhrul terpaksa RUSH ke Terengganu kerana ada meeting. So, saya tumpang sekali ke Terengganu kerana nak SKIP tambang bas.

Setelah selesai sarapan di Stesen Petronas sebelum masuk Highway Karak, akh Fakhrul meneruskan perjalanan. Di tengah – tengah perjalanan, kami berada di belakang sebuah motor. Mereka konvoi beramai – ramai, tapi ade sebuah motor je kat depan. Yang lain – lain, ade kat belakang. Tiba – tiba, ketika di selekoh berukuran 35 degree, penunggang motor ni hilang kawalan, lalu terjatuh di depan kereta kami. Akh Fakhrul perlahankan skit kereta kerana bimbang akan terlanggar penunggang motor ni.

Akh ke kanan skit kerana ingin meneruskan perjalanan. Malangnya, ade sebuah Perodua Kelisa dari belakang merempuh pintu kanan kereta kami. Nasib baik semua ok. Tengok tu muka dia, x ade perasaan takut langsung. Siap posing maut lagi bila saya amik gambar kereta dia yang tengah tersenyum sinis tu.

So, akhir cerita, kitorang x salah dalam hal ni.

Anyway, Just Claim Third-Party Insurans.



Kalau Korang Nak Nengok Banyak Lagi,
Download Full Version Picture (81.8MB)
http://www.mediafire.com/download.php?1dzlwy31xqu/
*Format WinRAR.


=================================================
=================================================

Perhimpunan KARISMA Nasional 2008 (PKN'08)
-Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia
-27 Disember 2008

























Poster..



Banner


Sebahagian yang hadir di Perhimpunan KARISMA Nasional (PKN) 08'..


Pengerusi majlis mengendalikan majlis dengan begitu baik..


Ikhwah KNL'09 dan KNL'08 bergambar bersama JK PKN..


Akhowat KNL'09 dan KNL'08 bergambar bersama JK PKN..



















VIP, YB Rodziah bersama sebahagian JK Karnival..


Keratan akhbar Sinar Harian 30 Disember 2008..



=================================================
=================================================

Rehlah Ahli - Ahli Usrah
-Air Terjun Menderu, Kerteh, Terengganu
-25 Disember 2008


Inilah Rehlah yang pertama kali nya dibuat oleh naqib usrah kitorang iaitu akhi Zamri & akhi Fakhrul dan disertai oleh 8 orang ahli usrah. Seorang lagi naqib (akhi Megat Firdaus) x dapat datang kerana berada di Ireland untuk melawat isteri dia yang sedang belajar kat sana. Program bermula dari pukul 8.30 pagi hingga pukul 2.00 petang.

Kami mulakan program dengan sesi ta'aruf kerana ada ahli usrah yang baru hadir pada hari itu. Lepas tu, kitorang sarapan pagi, makanan dah dibawa oleh akhi Zamri di sini.

Selesai saje sarapan, kitorang masuk dalam hutan dan ambil masa hanya lebih kurang 10 minit sahaja untuk mencari tempat yang sesuai bermandi-manda.

Pukul 1.00 tengah hari, kitorang selesai mandi dan keluar semula dari situ untuk persiapan solat zohor berjemaah di surau berdekatan.

Kemudian, kitorang semua keluar untuk pulang ke destinasi masing - masing.

















Eh...!!! Belum habis lagi... Kitorang semua dijemput untuk ke Mesra Mall Kerteh untuk lunch... Yang best skali, akhi Fakhrul belanja kitorang... Ape yang kitorang makan...? Huhu...
















*jangan jealous yerk..!!

=================================================
=================================================

Japanese Language (Part 3)
-Basic



-->Where is the toilet? -
便所はどこですか? (benjo wa doko desu ka?)
トイレはどこですか? (toire wa doko desu ka?)

This person will pay for everything -
この人が全部払います (konohito ga zembu haraimasu)

Would you like to dance with me? -
一緒に踊りませんか? (isshoni odorimasenka?)

I love you -
好きです (suki desu) 好きだ (suki da)
好きだよ (suki dayo) 大好きです (daisuki desu)
愛してるよ (aishiteru yo)
好きよ (suki yo) 愛してるわ (aishiteru wa)
- said by women only hear these phrases

Get well soon -
お大事に (odaiji ni)

How do you say ... in Japanese..? -
...を日本語で何と言いますか?
(...o nihongo de nanto īmasu ka?)

Leave me alone! -
ほっといて! (hottoite!)

Help! -
助けて! (tasukete!)

Fire! -
火事だ! (kaji da!)

Call the police! -
警察を呼んでください! (keisatsu o yonde kudasai!)


=================================================
=================================================

Kumpulan Nasyid TATiUC (Kumpulan: UNITY)
-Latihan Dan Persiapan Untuk Memperkenalkan Kumpulan Nasyid
Baru TATiUC Pada Hari Raya Yang Diadakan Pada 15 Oktober 2008
Di Kampus TATi University College... (TATiUC)

(*Kalau nak tengok lebih jelas, korang klik lah kat gambar nie yerk...)













Kitorang telah memulakan perjumpaan pertama pada
25 September 2008 di perkarangan Theatrette A TATiUC.
Kumpulan kami terdiri daripada 5 orang ahli iaitu:
Zakaria, Hafizul, Izuddin, Zairi dan Din
.











Ini adalah sesi pemilihan nasyid yang sesuai dan bertepatan
dengan Sambutan Hari Raya di kampus nanti. So, kitorang
decide lagu Jalinan yang dipetik dan digubah dari kumpulan
nasyid UNIC serta diiringi dengan beberapa intro dan outro.









Zulkhairi pulak, sibuk jer nak jadi director kumpulan
kitorang. So, kitorang terpaksa "layan" je lah ngan kerenah
dia. Kalau x, muka dia asyik muram je. Susah skit dia nie.
Nanti dia duk asyik acah nak mengadu kat penasihat kelab.









Kitorang rase seronok sangat kerana dapat berlatih dalam
Dewan Theatrette yang baru. Ni pun secara kebetulan dapat.
Sebab nye, semua Dewan Theatrette dan Dewan MLH sudah
ditempat oleh pelajar - pelajar lain.









Kebiasaan nya, kitorang semua akan berlatih lewat malam.
Area pukul 11.30 malam sehingga pukul 3 pagi. Ini kerana
kitorang terpaksa menghadiri kelas dan menyiapkan
pelbagai assignment, projek serta report yang lecturer bagi.








So, kitorang tiada pilihan lain melainkan terpaksa memilih
untuk membuat latihan pada waktu tengah malam.
Keputusan secara kata sepakat dan syura antara ahli - ahli
memang perlu diambil berat kerana ini akan menjamin ahli
kumpulan berpuas hati dengan pilihan yang dibuat.








Inilah suasana ketika kitorang first time wat show kat depan
khalayak ramai. Rektor TATiUC pun ade sekali tau. Mula -
mula kitorang wat rehearsal sebelum zohor kat atas pentas tu.

Then, lepas solat zohor, kitorang semua bersiap sedia dengan
pakaian untuk bernasyid. Dalam lingkungan pukul 3 lebih,
kitorang dijemput naik ke pentas. Memang saya menggeletar
lah jugak. Maklumlah, saya x pernah naik pentas pun untuk
menyampaikan sesuatu kepada pelajar - pelajar TATiUC nie.

Walaupun seorang ahli terpaksa undur diri pada hari tersebut
kerana ada perkara penting yang perlu dia laksanakan, namun,
kitorang tetap teguh memberikan yang terbaik unkuk semua
pengunjung serta pelajar - pelajar TATiUC.

Dan syukur lah kerana dengan izin-Nya, kitorang sedikit
sebanyak telah dapat menjayakan serta menghiburkan hati
pelajar - pelajar di kampus TATiUC nie.

*Sekiranya ade pihak yang inginkan kumpulan kami membuat
persembahan di tempat masing - masing, sila hantarkan email kepada:
hafizul1987@yahoo.com
*Bayaran yang dikenakan akan dikira bergantung atas bilangan setiap ahli
kumpulan dalam bentuk wang tunai sahaja termasuk makan dan minum serta
pengangkutan. Pengangkutan hendaklah disediakan untuk setiap ahli sampai
ke kampus demi menjalani kehidupan seorang mahasiswa.


=================================================
=================================================

Sakura TATiUC (CherryBlossoms)
-Bunga - Bunga Sakura Mulai Luruh




Begini lah keadaan bunga sakura yang bertaburan
di sepanjang jalan ke pintu masuk utama kampus TATiUC.

Keadaan ini hanya akan berlaku setahun sekali sahaja.
Sesiapa yang lalu di kawasan ini, pasti akan teruja serta
merasa ta'jub dengan keindahan bunga sakura yang
keUNGUan seakan - akan buah delima yang telah masak
ranum. Eh...! Bukan buah delima. Kalau buah delima,
warna dia merah. Anyway, bunga sakura ini berwarna ungu.
Lecturer Jepun di kampus ini iaitu Koyashimi-San berkata
dalam bahasa nya,
" この はな の さくら わ うつくし です "
(Kono Hana No Sakura Wa Utsukushi Desu) yang
juga membawa maksud, "Bunga Sakura Ini Cantik".
Hari pertama tika mana bunga sakura ini mula meluruh
amat ditunggu - tunggu oleh pelajar TATiUC kerana warna
bunga sakura yang baru sahaja gugur masih segar dengan
warna keunguannya. Diorang semua akan kutip bunga
sakura ini memang sangat serupa seperti tukang- tukang
kebun di dalam kampus ni.

Kebiasaannya bunga ini akan berhenti meluruhkan bunga -
bunganya apabila cukup tempoh sekurang - kurangnya,
seminggu. Semua bunga akan gugur sehinggakan dedaunan
juga turut sama menggugurkan dirinya jatuh ke bumi yang
nyata (ni sastera punya ayat). Akhirnya, pokok bunga sakura
yang rendang itu hanya meninggalkan batang serta ranting -
rantingnya sahaja tanpa ditutupi oleh daun dan bunga.

Walaubagaimanapun, keadaan ini tidak menjadi kehairanan
serta keDARATan kepada pengawal - pengawal serta
pensyarah - pensyarah di kampus ini kerana mereka semua
sudah merasa bosan melihat keadaan sebegini sejak dari
awal mereka bertugas di kampus ini.

=================================================
=================================================

Solat Isya', Zikir Dan Tahlil
-Surau Tanah Lot Dungun



Bersama bersama anak - anak muda serta jemaah surau di sekitar surau. Bergaul baik dengan pemuda - pemuda zaman kini amatlah PERLU demi mengajak mereka bersama - sama dengan jemaah supaya mereka semua tidak lalai serta asyik dengan hiburan dunia semata - mata tanpa menghiraukan akan kehidupan yang akan kekal di sana nanti. Asuh serta bimbinglah mereka supaya tidak leka dan alpa.


=================================================
=================================================

Pelik Ke...???
-Tempat: Simpang 4 Traffic Light, Chukai
-Tarikh: 07 Februari 2009
-Jam: 08:20pm

















O
n the way saya nak balik ke kampus selepas membeli barang - barang keperluan saya, sempat saya merakamkan 1 kejadian aneh di bandar Chukai ni.

Selama 4 tahun saya bermukim di sini, inilah kali pertama saya dapat melihat 2 ekor kambing baka baik.

Apa yang menjadi persoalan sekarang, ape kejadah nya yang tuan punya kambing ni pergi ikat mereka berdua kat tiang traffic light ni. Kalau x nak kambing ni, cakap lah awal - awal, kasi kat saya pun x pe. Saya memang minat sangat kalau menternak binatang nie. Janganlah malukan mereka berdua kat tengah - tengah bandar Chukai ni.

Jadi, kalau sesiapa yang ada kambing lebih tu, jangan lah menganiayai dengan membuat sesuatu yang bodoh pada haiwan ni. Dia pun makhluk macam kita jugak, cuma kita ada akal je. Ni kita same kan level kita plak ngan kambing, x pasal - pasal seksa kambing ni kat situ macam x de
akal.

Saya bukan ape, cuma rase susah hati je. Keesokan hari nya, kambing ni akan dijadikan tebusan oleh pihak MPK. Bukan Maktab Perguruan Kemaman, tapi Majlis Perbandaran Kemaman. Lepas tu, tuan si kambing ni plak akan pening kepala duk pikir cam ne nak cari pitih untuk tebus balik kambing - kambing dia nie.

Jadi, kenapa susah kan diri sendiri...? Kalau saya kenal tuan dia ni, saya nak mintak separuh harga je lah. Kambing yang dah hilang maruah dia, wat ape bayar mahal - mahal. Separuh harga tu pun dah kira okey lah tu.

Semoga semua pengembala bukan sahaja dapat mengambil manfaat dari posting ni, malah dapat TAKE ACTION supaya x bersikap terburu - buru dalam sesuatu hal.


=================================================
=================================================

Solat Sunat Aidil Adha (Hari Raya Qurban)
-Surau Jalan Bunga Raya


Bagi umat Islam, setahun 2
kali, kita akan menyambut
perayaan
iaitu:
-Hari Raya Aidil Fitri
-Hari Raya Aidil Adha

Di pagi Hari Raya, saya tidak
akan melepaskan peluang
untuk pergi ke Surau atau
Masjid berdekatan. Pakaian
pada tiap - tiap kali perayaan
adalah jubah. Kadangkala
warna PUTIH, kadangkala
warna HITAM
.

"Lagu tidak akan sempurna tanpa iramanya" begitu
juga dengan jubah, tidak akan nampak lebih sempurna
tanpa lilitan serban nya di kepala.


=================================================
=================================================

Melawat Mangsa Banjir
-Kampung Binjai, Dungun

















Gambar ini menunjukkan keadaan persekitaran yang masih
lagi lembap.
Jalanraya kelihatan basah serta awan yang masih
lagi gelap.

Ini membuatkan penduduk di sekitar kawasan berdekatan
merasa gusar dan bimbang akan berlaku banjir seperti tahun
- tahun sudah yang mengakibatkan kerugian berpuluh -
puluhan ringgit malahan mencecah sehingga ribuan ringgit.

Kali pertama ketika berlaku nya bencana banjir tersebut telah
memberikan tamparan yang begitu hebat kepada semua
penduduk sekitar.



=================================================
=================================================

Mukhayyam Intensif Siswa-Siswi Islah (MISI2007)
-Di Kompleks BalaiRaya & Surau Desa Saujana,
Desa Saujana, Sungai Merab Dalam, Kajang, Selangor Darul Ehsan
-Selama 1 bulan. (3 Jun 2007 - 1 Julai 2007)
















=================================================
=================================================

Japanese Language (Part 4)
-Basic


-->Merry Christmas and a Happy New Year -
メリークリスマス (merī kurisumasu)
New Year greeting - 'Western' style
新年おめでとうございま
(shinnen omedetō gozaimasu)
New Year greetings (used before New Year)
良いお年を (yoi otoshi o) - informal
良いお年をお迎え下さい
(yoi otoshi o omukae kudasai) - formal
New Year greetings (used at New Year, not before)
明けましておめでとうございます
(akemashite omedetō gozaimasu)
旧年中大変お世話になりました
(kyūnenjū taihen osewa ni narimashita)
本年もよろしくお願いいたします
(honnen mo yoroshiku onegai itashimasu)

Happy birthday -
お誕生日おめでとうございます
(otanjōbi omedetō gozaimasu)

One language is never enough -
一つの言語は決して十分ではない
(hitotsu no gengo wa keshite jūbun de wa nai)

My hovercraft is full of eels -
私のホバークラフトは鰻でいっぱいです
(Watashi no hobākurafuto wa unagi de ippai desu)


*Maaf lah coz kat sini saya terpaksa letak tulisan Kanji. Bukan x nak letak Hiragana, tapi bila saya tulis hiragana, ruangan jadi sempit, tulisan Hiragana ni panjang sangat. So, lebih baik campur Kanji sikit.

*Kalau korang x tahu Kanji tu ape, korang tanye lah mak korang. Nanti dia suruh korang pergi ambil kat atas meja kat dapur.

*Hurm, KANJI ni tulisan Jepun lama. Kalau nak kenal, tulisan dia sama dengan tulisan cina. Hiragana tulisan baru sikit. Katakana plak biasanya digunakan untuk perkataan kata nama khas. Contoh nya, nama kita, nama tempat, perkataan dalam bahasa Inggeris dan jugak yang sewaktu dengan nye.


=================================================
=================================================

Big Bang - 거짓말 (Lie)
-K-POP





=================================================
=================================================

Posting Ape Ni...?
-Penyanyi & Pelakon:
-Edison Chen Koon Hei - Chén Guànxī (陳冠希)
-Gillian Chung Yan Tung -
zhōng xīntóng (鍾欣桐)


-Gillian Chung-

  一看见了陈冠希和阿娇床照的娱乐头条,当时心里第一个概念是两位艺人之一炒作,或者两位艺人的公司之一炒作,再或者两位艺人和公司联手炒作。总之,肯定是PS出来的假照片,炮制出来的真新闻。
  老有人说可口可乐起的名字最好,我看演艺圈这个名字比任何名字都要厉害。 可口可乐不是也靠娱乐圈中人代言吗?没娱乐哪有名牌效应。再说回来,香港娱乐圈就是比内地娱乐圈放得开。你说内地娱乐圈闹个金童玉女的绯闻,都是单人在床 上照张像,挺多半裸,足够炒个一年半载。香港娱乐圈不同,总喜欢放上两个人,黎明和乐基儿属于纯香港,许志安和韩红属于港陆联合,田亮和吴敏霞就完全成了大陆人在香港了,反正是离不开香港这个花花世界。
  今天,曾经英皇的被雪藏的旧将,后来把老东家骂的一无是处的陈冠希和现在英皇当家之一阿娇的床上照出来了。谁使幕后黑手,无非有以下几种可能:

-Press Conference Over Publication-
一、PS高手的小儿科之作造成演艺圈大乱?
  这照片要是做出来的,那肯定是我们认为的PS高手的小儿科之作。为什麽说PS出来的。我们看到照片本身两个人物的表情,哪里像是在做什麽美事?分明就是很不情愿的。可是细看,你可以看出不论陈冠希还是阿娇的都摆出了他们的经典表情:陈冠希拱嘴酷在任何场合都那样,阿娇的委屈也似曾在被偷拍裸照后或某电影中见过,怎么两种经典表情会出现在同一张床上?值得深思。当然,如果这是PS高手搞恶之作就惊起了娱乐圈的如此震荡,恐怕这位高手要得意的睡不着觉喽。
二、英皇再一次演出贼喊捉贼的荒唐大戏?
  英皇在香港是呼风唤雨的娱乐大佬,相当于内地的天娱加华谊兄弟,还拥有类似于南方娱乐周刊等几家大八卦杂志。你说厉害不厉害?在香港娱乐圈,没有英皇玩不起的,刘嘉玲的裸照,谢霆锋交了几年王菲,甚至这次裸床事件的主人公阿娇之前的露点裸照事件,哪个不是英皇大老板旗下的公司、报社首先发出来的?特别是陈冠希曾经与英皇的硬碰硬导致的不欢而散。时至今日,当陈冠希的事业刚有起色之时,英皇很有可能按照“君子”报仇,十年不晚的套路出牌,棒打出头鸟。
-Edison Chen-
三、英皇为Twins新专辑宣传找个好理由?
  娱乐圈的女孩组合火的就两队,SHE和Twins。今年SHE上春晚,其健康活泼的形象深入人心。 Twins虽然今年没有SHE火,但是在内地仍保持着很高的曝光率和出场费。只不过这次事件正好赶上Twins的新专辑的问世不久,正好她们也刚做完在内 地的宣传。按说,当今的演艺圈单靠卖唱片已经没钱赚了,都要靠大型的晚会给唱片公司挣钱。要想上晚会必须有很高的曝光率。所以,我们也不应该排除阿娇再一 次为自己的团体“牺牲”一下色相。
四、陈冠希此事件当事人逃脱不了干系?
  照片就两个主角,陈冠希是其中之一。现在都是男权社会,你要说陈冠希完全让PS高手、英皇或者阿 娇给玩了也说不过去。谁叫他也一起登上头条了呢?陈冠希的脸永远18岁我特别佩服,玩世不恭的表情我也挺感兴趣。但是陈冠希仅随谢霆锋之后出道,可是现在 确实没人家混的好。说混的不好倒不如说是他不太会炒。我估计,当时和英皇闹得不可开交也和自己的那种少爷脾气,唯我独尊的个性分不开。现在,我们看到自己 做老板的陈冠希频繁开始为生计奔波,开服装店,接代言。这时候也应该知道挣钱实在不容易。所以,找个姑娘出来炒一炒也不是没有可能。而找个老冤家的当红女 星出来显摆一下也可以理解的。只是,博主刚才说过,英皇在香港不是一般的地位。陈少爷敢不敢拿英皇的女人出来炒绝对要打个大问号。
  总之,这个事情是出来了。两个人的照片往首页一放让人都跟着打冷颤。内 地的雪灾让我们本来就充满了寒意,他们这种裸露法实在让人难以理解。从这一点可以看出,这事情的幕后黑手待的地方肯定挺暖和的。不用为回不了家,吃不上常 价菜而发愁的主。所以说此事件的不合时宜的出现,我们肯定是要说不!




-Another Her Movies-

大哥私生女,乐坛校长包二奶生仔,二世祖滥交兼以裸照同淫片为乐,警方公然偏袒娱乐大亨来选择性执法,净係识得拿小市民开刀,对后台强硬的二世祖就双重标准放一马-香港法治,玩完喇。行政主导,成为政府蛮横滥权同强权的挡箭牌,才是制造社会分化制造社会动荡不安的根源。
香港警方高调邀功,配合后面娱乐圈大亨们想速战速决了结,结果选择性执法将件事搞到市民反感,无法收科,呢铺二世祖想洗底,做三四五六七八级淫片的男主角就係终生职业喇。
一心入娱乐圈追求名利而来自社会普通阶层的女仔,成为娱乐圈中势力人士威逼利诱的玩物-贪字得个贫,身败名裂。










*Kesian kat diorang, kumpulan Gillian Chung (TWINS) dah down.
*Gillian Chung sorang jer yang ade masalah sebenarnya...



















*Edison Chen pun down jugak.
*Mungkin bagi dia, masalah nie kecik jer...


=================================================
=================================================


" わたし わ そばに いるって "
" watashi wa sobani irutte "


=================================================
=================================================


" Minna-San.. Sumimasen..!! "
TO BE CONTINUE...
http://hafizul1987.blogspot.com/


=================================================
=================================================


- つづく -
- tsuduku -


=================================================
=================================================

2 comments:

  1. hye.....whazzupp2!!!!
    hehe...nk jadi mila jap.
    g2 ek boyz msk mee,( mcm org pompuan xpenah wat lak) hekhek..saje jek nk lalu tmpg...

    ReplyDelete